Partnerzy serwisu:
Pasażer

Poznań – Szczecin od czerwca już w 105 minut, a może być lepiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Poznań – Szczecin od czerwca już w 105 minut, a może być lepiej
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.plEIC Chrobry na stacji w Poznaniu
Od czerwca skróci się czas podróży pociągiem między Poznaniem a Szczecinem - z godziny i 50 minut do godziny i 45 minut, choć nie jest to jeszcze ostatnie słowo PKP PLK. W grudniu pociągi powinny pokonać ten dystans w 100 minut, zostawiając w tyle samochody i dobrze wykorzystując ponad 4 mld złotych wydane na modernizację linii.

Już za kilka dni pociągi z Poznania do Szczecina skrócą swój czas jazdy o kolejne minuty. Od czerwcowej korekty rozkładu jazdy najszybsze pociągi między miastami pokonają ten odcinek w czasie godziny i 45 minut, a więc o 5 minut szybciej niż do tej pory. Jest to zgodne z zapowiedziami ministerstwa infrastruktury sprzed kilku miesięcy.

Chrobry i Prus/Błękitna Fala będą rekordowe

W czasie 105 minut pojadą dwie pary połączeń kategorii EIC - a więc Bolesław Prus oraz Chrobry. Na czas wakacji (dokładniej od 28 czerwca), Prus zamieni się w Błękitną Falę, a jej trasa zostanie przez to wydłużona do Świnoujścia. Podobny zabieg czeka Pendolino, które na wakacje również będzie docierać do Świnoujścia, choć pociąg EIP dojedzie tam szybciej niż Błękitna Fala - bo już od 18 czerwca.

Zarówno Błękitna Fala jak i Pendolino zapewnią też najszybszy i historyczny czas przejazdu między Warszawą a Świnoujściem. Pendolino pokona tę odległość w czasie 5 godzin i 37 minut, natomiast Błękitna Fala w 5 godzin i 41 minut.

5 minut zysku za kwotę kilku milionów złotych

Wracając do odcinka Poznań – Szczecin, kolejne skrócenie czasu jazdy jest możliwe dzięki zbliżającej się wreszcie do końca modernizacji tej ważnej magistrali. Jednocześnie czas przejazdu na poziomie godziny i 45 minut będzie, kolejnym już, rekordowym czasem przejazdu w tej relacji. W podobnym do ekspresów czasie pojedzie także Pendolino, któremu zajmie to godzinę i 47 minut.

– Zapowiedzi PLK sprzed kilku lat mówiły o czasie przejazdu 1h 50 z Poznania do Szczecina po zakończeniu modernizacji trasy. Gdy było wiadome, że inwestycja jest mocno opóźniona kolejne zapowiedzi PLK mówiły już o czasie przejazdu bliżej 2 godzin. Nowy zarząd PLK, biorąc pod uwagę ważność trasy i koszt modernizacji ponad 4 miliardy złotych, otrzymał zadanie eliminacji pewnych błędów projektowych oraz optymalizacji parametrów, także na odcinku nie modernizowanym. W efekcie czas przejazdu dla najszybszych pociągów skraca się do jednej godziny i 45 minut. Ten dodatkowy efekt został osiągnięty minimalnym nakładem finansowym na poziomie kilku milionów złotych – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

30 minut krócej a nie tylko kilkanaście

Warto przypomnieć, że przed rozpoczęciem modernizacji linii Poznań – Szczecin najkrótszy czas jazdy dla pociągów wyniósł, w 2009 roku, 2 godziny i 11 minut, dlatego też, po wydaniu ponad 4 mld złotych, efekty dla pasażerów powinny być jak najlepsze, co oznacza maksymalne możliwe skrócenie czasu przejazdu, a nie tylko kilkanaście minut zysku, tak jak zapowiadał poprzedni zarząd PKP PLK.

Godzina i 45 minut między Poznaniem a Szczecinem ma też nie być ostatnim słowem PKP PLK, bowiem jednym z celów zarządu spółki na ten rok jest osiągnięcie czasu przejazdu na poziomie 100 minut (+5 maksymalnie, co właśnie staje się faktem). Oczywiście przy założeniu obecnej siatki postojów - na stacjach Szczecin Dąbie, Stargard oraz Krzyż. Ostatecznych efektów na tej trasie powinniśmy się spodziewać od grudnia bieżącego roku.

Osiągnięcie w tej relacji magicznej granicy 100 minut wpisuje się w politykę ministerstwa infrastruktury, stawiającej na maksymalne skracanie czasów podróży i optymalne wykorzystywanie dostępnej infrastruktury. Jednocześnie godzina i 40 minut oznaczałaby, że wydanie 4 mld złotych pozwoliło skrócić czas przejazdu o ponad pół godziny, co w skali kraju oraz zadań realizowanych w poprzednich latach (np. linii Poznań – Warszawa) jest świetnym rezultatem. Przypomnijmy, że modernizacja magistrali E20, kosztowała 2,5 mld złotych i pozwoliła skrócić czas jazdy… o 1 minutę.

Wiceminister Malepszak wspomina także, że na całej sieci PLK wciąż istnieją spore i proste rezerwy, które można jeszcze bardziej wykorzystać do skrócenia czasu podróży – Możemy to zrobić często bardzo niewielkim kosztem w porównaniu do miliardów wydawanych na modernizacje. To praca u podstaw, która musi być równolegle wykonywana z dużymi zadaniami. To podejście było już praktykowane w PLK ponad dekadę temu i teraz do niego wracamy. Praca u podstaw ma szczególne znaczenie w utrzymaniu infrastruktury aby reagować na małe problemy tak, żeby nie stawały się one dużymi, kosztownymi problemami. Wielobranżowa znajomość infrastruktury i spojrzenie PLK z perspektywy biznesu i świadczonej dla przewoźników usługi dostępu do infrastruktury, jest kluczowe dla rozwoju kolei – dodaje wiceminister.

Krócej też ze Szczecina do Warszawy

Oczywiście skrócenie czasu jazdy pomiędzy Poznaniem a Szczecinem obejmie również pociągi tańszych kategorii - IC i TLK (pojadą w czasie 2 godzin lub mniej). Ponadto skrócenie czasu jazdy przełoży się także na to, że krócej pojedziemy ze Szczecina do Warszawy, czy Wrocławia - choć w tym przypadku będzie to możliwe również dlatego, że na tory wyjedzie nowe, bezpośrednie połączenie łączące Wrocław i Szczecin trasą przez Poznań. Więcej o pociągu Merkury piszemy tutaj.

Już za kilka dni najszybsza podróż ze Szczecina do Warszawy potrwa 4 godziny i 14 minut (Pendolino), a więc o kilka minut krócej niż obecnie. Ekspresy - Chrobry i Prus (Błękitna Fala) pokonają ten dystans w czasie 4 godzin i odpowiednio 16 oraz 18 minut.

Pociągiem szybciej o… godzinę niż autem

Jednocześnie 105 lub nawet 100 minut pociągiem z centrum Poznania do centrum Szczecina jest wynikiem… nieosiągalnym dla jakiegokolwiek innego środka transportu, w tym auta. Aktualnie, w sytuacji bez korków na wjazdach do obu miast, podróż samochodem zajmuje 2 godziny i 46 minut i to jadąc płatną autostradą A2 oraz drogą S3, znacznie nadkładając dystansu - 265 km w porównaniu do 212 km pokonywanych przez pociąg.


mapa: Google Maps

Świetny czas przejazdu i coraz lepsza oferta sprawiają, że na trasie z Poznania (Warszawy) do Szczecina, PKP Intercity notuje jedne z najwyższych wzrostów liczby podróżnych na tle całego kraju. Zwiększanie liczby połączeń oraz kolejne skrócenia czasu jazdy tylko poprawią wyniki pasażerskie i zachęcą podróżnych do wyboru pociągów, w tym w dojazdach do nadmorskich kurortów - Międzyzdrojów i Świnoujścia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Koniec prac na linii Poznań – Szczecin w 3 kwartale

Infrastruktura

Z Warszawy do Szczecina docelowo w 4 godziny

Infrastruktura

Z Warszawy do Szczecina docelowo w 4 godziny

Jakub Rösler 19 czerwca 2024

Od grudnia z Poznania do Szczecina jeździmy… dłużej

Pasażer

Fragment linii między Poznaniem a Szczecinem będzie remontowany

Infrastruktura

Zobacz również:

Jest umowa na modernizację linii od Wągrowca na Kujawy

Infrastruktura

Koniec prac na linii Poznań – Szczecin w 3 kwartale

Infrastruktura

Z Warszawy do Szczecina docelowo w 4 godziny

Infrastruktura

Z Warszawy do Szczecina docelowo w 4 godziny

Jakub Rösler 19 czerwca 2024

Od grudnia z Poznania do Szczecina jeździmy… dłużej

Pasażer

Fragment linii między Poznaniem a Szczecinem będzie remontowany

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5